mňam-mňam.cz: Pro ty co nemají čas na vaření

Články - Umění stolovat

Trocha pohybu neuškodí

Nabrat pracovní tempo, zocelit nervy vůči dopravním zácpám, připravit děti do školy, zkrátka a dobře zpět do každodenního života: řešit resty a problémy které jsme o prázdninách odkládali. Návrat do školy je někdy těžký nejen pro vaše děti, ale i pro vás! Proč si neprodloužit blahodárné účinky léta a začít pracovat bez stresu, připravit se čelit novým výzvám, nadále pokračovat v zavedeném tempu a vytvořit z tohoto návratu vstup pomocí správných rozhodnutí? Jako například začít sportovat.

Léto končí a my se vracíme do konceláře. Celý den sedíme a pohybu máme čímdál méně. Auto, hromadná doprava, pár schodů.. září přichází a my se pohybujeme čím dál méně. Červencový tenis či pravidelný fotbal nejsou víc jak vzpomínky. Proč tedy nepokračovat když se při sportu cítíme daleko lépe, psychicky i fyzicky ?

Hýbejte se!

Při fyzické aktivitě budou vaše svaly viditelnější a pokožka výrazně pevnější.

Pro Vaše nohy

Běh je ideální sport jak mít krásné nohy. Vaše nohy budou přirozeně vyformované a zároveň pravidelné běhání působí jako anticelulidní masáž. Vyplatí se investovat do kvalitní obuvi. In-line brusle jsou také dobré na nohy, ale pozor na pády ! Co se týče hýždových svalů, nic není lepší než svihadlo.

Vaše postava

Abyste měli svaly pevné jako beton, veslujte. Pro menší sportovní nadšence doporučujeme serii posilovacích cviků, nejméně 10 minut denně.

Pro Vaše paže

Plavání (prsa či kraul) zpevní a vytvoří vaše svaly symetrické (což není například při tenise). Pořiďte si doplňky, které si dáte mezi nohy (například plováky), aby jste plavali jen pažemi.

A proč vlastně sportovat ?

Udržovat se ve formě je správné. Vyberte si jeden, dva, tři sporty, které máte rádi. Jakmile se dostanete do správné fyzické kondice, budete mít dostatek času i správné vybavnení, můžete se naplno opřít do vaší oblíbené aktivity a zdokonalovat se.

Provozovat více sportů umožňuje zapojení různých svalů. Pomocí činek si vytvarujete svaly a budete mít větší sílu. Plaváním si odpočinete ale i zapracujete na vytrvalosti a zároveň protáhnete svaly. Je to tedy cvičení, které je opakem posilování.

Otázka rovnováhy

Jedná se o nalezení správné kombinace, abychom byli schopni vyvážit vybrané sportovní aktivity. Dospělý člověk s dobrým zdravotním stavem praktikující sportovní aktivitu má tepovou frekvenci 120 pulsů/minuta po dobu 10 až 15 minut, zatímco v klidu, mezi 60 a 80 pulsů za minutu.

Kromě zábavné stránky si také vybíráme sportování podle toho, zdali odpovídá stránce samotného praktikování, ale i psychologické stránce každého jedince. To je důvod, proč někteří preferují kolektivní sporty, jiní v páru, pro změření si sil s partnerem a někteří dávají přednost sportovat sami. Soutěživost povzbuzuje, ale výzva, kterou si dáváme pro překonání sebe sama, a překonání překážek jde ruku v ruce se sportováním. Pokud se z nás nestanou sportovní přeborníci s nutností se neustále překonávat, je sportování cesta k svobodě.

Vaše oblíbené stránky, mnam-mnam.cz, jsou letos partnerem závodu Garmin Run-Up 2008. Tento neuvěřitelný závod se koná v nejvyšších budovách České republiky. Účastníci závodu musejí co nejrychleji zdolat schody vybraných budov. Akce je pro všechny a již proběhla v Ostravě, Brně, Liberci a Mostě! Děti si ji také oblíbily, protože každé obdrží dárek. Ceny pro dospělé jsou neuvěřitelné: pro vítěze každého kola je to zapůjčení luxusního auta (Porsche nebo Jaguár) na 1 den s GPS Garmin Nüvi 760. Všechny informace jsou na www.run-up.cz. Tak rychle, zaregistrujte se na běhy v Olomouci nebo Praze a poběžíme společně.

A jakou stravu?

Pokud se jedná o celodenní stravu pro profesionálního sportovce, musí být kontrolována specialistou, příležitostní sportovci nebo ti, co sportují pro zábavu, by měli respektovat obecné zásady stravování. Ty vám pomůžou pokrýt všechny vaše každodenní potřeby energie, vitaminů a minerálních látek.

Je tedy doporučováno jíst:

  • minimálně 5 krát denně ovoce a zelenu
  • cereální potraviny (pečivo, těstoviny, rýži…), brambory nebo sušenou zeleninu při každém jídle
  • mléko nebo mléčné výrobky, 3 krát denně
  • maso, ryby nebo vejce, 1 až 2 krát za den, v menším množství než příloha; ryby alespoň 2 krát týdně
  • tuk v omezeném množství, dávat přednost rostlinnému původu
  • omezené množství sladkých jídel (cukrovinky, sladké pečivo, sladké nápoje, čokolády, zmrzliny…). Pozor zejména na potraviny obsahující jak tuky tak cukry
  • A nakonec, pokud konzumujete alkoholické nápoje, váš denní příjem alkoholu by neměl přesáhnout 2 sklenice vína nebo 2 piva nebo či 6 cl silného alkoholu.

Nebojte se obrátit se na vašeho lékaře či odborníka přes stravu kdykoli máte pocit, že je to nutné. Vyhýbejte se užívání potravinových doplňků. V současné době žádný nutriční doplněk hlásající dobré účinky na zdraví a výkonnost nemá vědecké osvědčení, aby mohl být doporučován sportovcům.


mapa stránek (c) 2008 ChrisFromParis
Vitana | Garmin Run-Up | Legie