mňam-mňam.cz: Pro ty co nemají čas na vaření

Články - Umění stolovat

Jíme brambory!

I když je můžeme jíst celý rok, tak právě začínající nízké teploty nás ženou do kuchyně.
Rok 2008 byl vyhlášen mezinárodním rokem brambor (ostatně po právu). Tato nenákladná surovina byla organizací FAO (Potravinářská zemědělská organizace) zařazena mezi základní potraviny, sloužící pro celosvětové potřeby a za nízké ceny.

Snadno se pěstuje a jako velmi populární prvek v kulinářství jsou brambory dennodenně připravovány jako pokrm ve více než 150 zemích, a to ani neznáme celkový počet těchto chutných a tvořivých receptů.

Místní plodina?

Přestože je nyní tato zelenina považována za místní plodinu, kořeny brambor sahají až do doby téměř 1000 let před Kristem, v peruánských Andách. Mnohem později, v 1534, byla přivezena tato plodina do Evropy (přes Španělsko). Mniši ze Seville ji pěstovali jako potravu pro nemocné a od roku 1540 sloužila jako krmivo pro hospodářská zvířata. I když dnes se již téměř nepoužívá jako krmilo, i tak představuje tato celosvětová škrobovitá zelenina produkci kolem 300 milionů tun ročně.

Nejpopulárnější dětská zelenina

Tato nejpopulárnější dětská zelenina nyní hraje důležitou roli i v průmyslu. Škrob či škrobový extrakt se používá při výrobě léků, rtěnek, plen pro děti nebo při výrobě produktů používajících se proti lesním požárům. Také se používal dlouhý čas při škrobení límců a rukávů košil.

Pěstování

Brambory jsou zelenina velice snadná na pěstování. Hlíze se daří, když je zasazena hluboko a je-li dobře hnojena (například hnojiva bohatá na draslík). Se sadbou se začíná od poloviny března, klíčky umístěné nahoru do brázdy široké asi 10 cm a jednotlivé mezery mezi hlízami by měly být asi 30 cm.

Nicméně je doporučováno zakoupit hlízy pro výsadbu než hlízy pro spotřebu. Jedná se tu o kvalitu vaší zeleniny! Při sklizni máte možnost výběru mezi novými brambory (sklízet, když je rostlina v květu) nebo zralejšími bramborami (když rostlina žloutne).

Co na to kalorie?

Oproti tomu, co by se Vám mohlo zdát, brambory jsou málo kalorické. Je to až posléze při přípravě v kuchyni, kdy je činíme kalorickými! Bohaté na sacharidy, vitamin C a minerální látky, jejich velká rozmanitost odrůd umožňuje nepřeberné množství receptů. Nicméně dlouhou dobu byly připravovány pouze vařené, a to až do konce 18. století, kdy se zrodily originální způsoby úpravy.

3000 odrůd

V dnešní době máme trochu složitější rozhodování, neboť existuje více než 3000 odrůd. Lze je roztřídit do kategorií například podle způsobu jejich pěstování, jejich barvy či tuhosti. Pozdní, nové, fialové, tužší nebo měkké, každý bramborový pokrm má svoji odrůdu.

Přípava

Každý brambor podle svých specifických vlastností, se připravuje dle zvoleného receptu: vaření ve vodě, v páře, pro delikátnější chuť pečené v troubě, restované, opékané či dušené; doporučené pro přípravu moučnatých brambor pro kaše, polévky a hranolky.

Brambor také kvete! Bílé, fialové nebo modré, brambor není pouze zelenina, jeho rostlina kvete a má malé plody plné bílých semen. Ale nesmíte je jíst, jsou totiž jedovaté!

Nepochybně se budete rozplývat blahem! Jako příloha u omáček či salátů brambor dodá vašemu jídlu ten nejjemnější a nejdelikátnější charakter.

I ve formě chuťovek! Jednoduše či plněné, brambory oživí a ohřejí vaše zimní večírky.

Hranolky

Necháváte se zlákat štíhlou siluetou křupavých a zlatavých hranolků? Fritované jsou sice jedny z nejkaloričtějších, ale také jedny z nejžádanějších pokrmů. Jsou servírovány téměř ve všech restauracích pro potěšení svých hostů. V našem kraji se podávají například jako příloha ke smaženému sýru na způsob "Fish and Chips". Hranolky jsou vyráběny z moučnatých odrůd.

Brambory zachraňují

Převrhla se vám do jídla solnička? Nemusíte se znepokojovat, ještě není nic ztraceno. Umístěte do jídla na několik během vaření dvě poloviny oloupaných a sirových brambor. Zázračná hlíza nasaje sůl! Více rad a tipů zde

Tipy pro skladování:

  • Vyhněte se nárazům.
  • Udržujte brambory ve tmě, aby nedocházelo k zelenáním, protože pak mají hořkou chuť.
  • Ideální teplota skladování je mezi 4 až 8 ° C, například v šuplíku zeleniny v ledničce.
  • Spíše než je ponechat v plastovém sáčku (kde začínají rychleji plesnivět), je umístěte do krabice nebo do speciální tašky.
  • Chcete-li oddálit klíčení, poprašte je drceným dřevěným uhlím.

Tipy pro vaření:

  • Pro jednotné vaření vyberte brambory zhruba stejné velikosti a odrůdy.
  • Pro zachování vitaminů a minerálních látek, vařte brambory ve slupce.
  • Vaření ve vodě: dejte brambory do slané vody a poté přivěťte k varu.
  • Chcete-li zabránit zčernáním po uvaření, přidejte trochu citrónové šťávy do vody před vařením.
  • nyní Vám neunikne ani jediný drobeček tohoto pokrmu

Brambory a Vaše forma

Opravdový spojenec Vašeho zdravého způsobu života, brambory jsou zdrojem cukrů jako zásobárny energie s nízkou kalorickou hodnotou - 85 kcal/100g (pro srovnání, chléb má zhruba 250 kcal/100g).

Obsahují veškerou energii, kterou potřebujete: jedna průměrná porce, asi 300 g brambor vařených ve slupce (3 - 4 brambory), zahrnuje 25 až 35% vitamínu C, 18 až 30% vlákniny, 15% až 20% hořčíku, 10% až 20% železa a 56% draslíku.

Brambory a Sportovci

Potřeby sportovců co se týče sacharidů, jsou velmi důležité, zejména s cílem zabránit únavě. V tomto ohledu je jasné, že brambory znamenají nepostradatelnou potravinu, která optimalizuje důležité nutriční hodnoty, umožňující nepřeberné množství odrůd. Pomáhá předcházet riziku hypoglykémie.

Brambory a Růst

Pro děti a mladistvé ve vývinu je doporučeno, aby obohatili svoji výživu o polysacharidy, vitaminy a minerální látky a omezovali příjem tuků. Se svými výživovými vlastnostmi jsou brambory ideálním partnerem pro jejich rozvoj. Od 3 let může dítě jíst brambory. Mezi 3 a 12-ti lety je doporučená denní dávka brambor asi 200-250g (2-3 brambory střední velikosti). Pro mladého člověka je doporučeno asi 400g brambor (4-5 ks).

Bramborová kaše:

Omyjte brambory.
  • Dejte je do hrnce plného studenou vodou s 1 lžičkou soli.
  • Od chvíle, kdy voda začne vřít, nechejte vařit asi 20 minut.
  • Oloupejte brambory a pomelte ve strojku na zeleninu nebo sítem na kaši.
  • Přidejte smetanu (nebo mléko), máslo a malou špetku muškátového oříšku.
  • Podle chuti osolte a opepřete.
Je-li kaše moc hustá, můžete přidat trochu mléka či smetany.

mapa stránek (c) 2008 ChrisFromParis
Vitana | Garmin Run-Up | Legie